تربيت
نکات کليدي در تربيت : هنگام رويا روئي و مواجهه با کودکان به سه موضوع اساسي توجه داشته باشيم :
1- کل شخصيت و ابعاد وجودي 5 گانه يک انسان و تاثير و تاثر متقابل اين ابعاد بر يکديگر .
2- اهميت استمرار و پيگيري در جريان شکل گيري رفتار به اين معنا که بينديشيم . هيچ رفتار يا عادتي ، به صورت آني و فوري در فرد به وجود نمي آيد و از ميان نمي رود .
3- تفاوتهاي فردي ، يعني هر يک ازانسانها با وجود تشابه هاي کلي در جريان خلقت ، بي نظير و منحصر به فرد هستند و دائما به ياد داشته باشيم که هر يک از بي نظير ، هستيم . بنابراين با شيوه هاي يکسان نمي توان حتي فرزندان يک خانواده را تربيت کنيم .
نکته دوم : پذيرش
تغيير
پذيري دائمي و انعطاف پذيري سالم از جمله مهمترين عناصر کليدي براي تربيت
انسان به شمار مي آيد . بنابراين با يک نگرش واقع بينانه به اين عوامل مهم
توجه داشته باشيد :
A : مرحله رشد کودک يعني کودک در مرحله اول شيرخوارگي ويژگيهاي خاصي را دارااست ، در مرحله کودکي اول ويژگيهاي خاص خودرا داراست در مرحله دوم نوجواني ، جواني ... دقت کنيم اين ويژگيهاي را همواره با توجه به همان ابعاد پنجگانه وجودي انسان و تاثير و تاثر متقابل آنها بر هم در نظر بگيريم .
B : با مطالعه، انديشه و تامل در تجربيات و اجتناب از نتيجه گيريهاي شتابزده شخصي و محدود ، به گسترش آگاهيهاي خود در زمينه تربيت کودکان بپردازيم .
چون اگر اسير جهل و کج بيني شويم بنابر فرمايش مولانا :
موي کژ چون پرده گردون شود
گر همه اجزات گژشد چون شود
جهل بعنوان مانع بسيار مهمي در تربيت انسان باعث مي شود که تعبيرات ذهني انسان آرام آرام در جريان رشد و زندگي يک توده مجازي در ذهن انسان شود و انسان جاهل غير قابل انعطاف ، خودمدار و لجوج است . بنابراين از مهمترين عنصرزندگي اجتماعي در جريان رشد باز ميماند .
مهمترين عنصر اجتماعي درجريان رشد و تربيت انسانها چيست ؟
ارتباط عالي ترين دستاورد بشري و رمز موفقيت جوامع بشري است . چرا که انسان تنها و در خود مانده ، بيمار است نه تنها از وجود انساني خود نمي تواند بهره مند شود بلکه موجب آسيب به سايرين مي شود . به ويژه نزديکترين افراد در زندگي که همان اعضاي خانواده اش باشند از اين موضوع رنج خواهند برد .
ارتباط کارآمد در خانواده چگونه ارتباطي است ؟ ارتباط کارآمد ارتباطي است که در آن از موانع ارتباط خبري نباشد .
موانع ارتباط کدامند ؟
1- قضاوت در مورد فرد :
- انتقاد
- نام گذاري
- تشخيص گذاري
- ستايش همراه با ارزيابي
2- ارائه راه حل :
- دستور دادن
- تهديد
- اخلاقي سازي
- طرح سوالهاي زياد و نامناسب
- نصيحت يا توصيه
3- اجتناب از نگرانيهاي طرف مقابل :
- منحرف سازي
- بحث منطقي
- اطمينان آفريني
نتيجه گيري : در جهان امروز و با گسترش تکنولوژي و حضور آن در تمامي لايه هاي زندگي انسان باز هم بشر در يافته است که اهميت تربيت انسان بيش از پيش ضرورت دارد و تنها راه نجات انسانها از خشم ، نفرت ، کلافگي ، ناتواني و احساس حسرت ، يادگيري مهارتهاي اساسي زندگي است و عمده ترين اين مهارتها همان مهارت خودشناسي است که اين خودشناسي موجب خودآگاهي و خودنظم بخشي فرد مي شود . والديني که خود نظم بخشي را در وجود خود متجلي ساخته باشند توانائي پرورش و درک فرزندان خود را دارند و مي توانند به طور مستمر جريان تربيت را راهنما و هدايتگر باشند و موجبات رشد و پيشرفت شخصيت هاي بالنده و سالم در جامعه شوند .
به پرهيز از شتابزدگي در امور پيش از رسيدن موقع آن ،بپرهيز از مسامحت درباره اموري که ضرورت انجام آن آشکار است.
هر امري را در موقع خود قراربده