توصيه هاي براي مديران
17- با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه كاری آنها را از بین نبرید.
18- از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.
19 - با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نكنید.
20- در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، كوشا باشی
21- برای ارتقای سطح دانش كارمندان و افزایش بهرهوری آنان، كلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم كمك آموزشی بهره گیرید.
22- دقت كنید كه توبیخ كارمند خطاكار، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.
23- انعطافپذیر باشید.
24- در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.
25- سعی كنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.
26- طوری رفتار كنید كه دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آینده كاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم كنند.
27- هرگز در حضور كارمندان با دیگر معاشرین خود، پشت سر افراد بدگویی نكنید.
28- رعایت سلسله مراتب كاری را به مسئولین و سرپرستان گوشزد كنید.
29- برای آزمودن كارمندانتان با آزمایشهای فاقد ارزش و بیاساس، شخصیت آنان را زیر سؤال نبرید.
30- با شروع به موقع جلسات، وقتشناسی را عملاً به حاضرین بیاموزید.
31- برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت كلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را به كار ببرید.
32- در انجام كارها به سه نكته بیش از بقیه نكات توجه كنید: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
33- انتقاد پذیر باشید.
34- با بیتوجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بیارزش نكنید.
35- با وسواس بیهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمیشود.
36- برای حل مشكلات احتمالی، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظر داشتن چند راهكار تخصصی، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.
37- نقش تبلیغات را در سودآوری سازمان نادیده نگیرید.
38- خواستههای خود را واضح و روشن بیان كنید و اطمینان حاصل كنید كه كارمندان به خوبی از جزئیات وظیفهای كه به عهده آنان است، مطلع هستند.
39- از هر كس، مطابق دانش و تجربهاش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
40- وظایف كارمندان را متناسب با تواناییهای فیزیكی و حرفهای آنان تعیین كنید.
41- اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سؤال كنید.
42 - در موارد بحرانی، خونسردی خود را حفظ كنید و چند استراتژی بحرانزدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیشبینی و طراحی كنید تا در موارد لزوم از آنها استفاده كنید.
43- از رفتارهایی كه شما را در سازمان عصبی معرفی میكند، پرهیز كنید.
44- انتقامجو نباشید.
45- زمان پیادهسازی تصمیمگیریها، به اندازه اخذ تصمیمات، مهم است. چون ممكن است اجرای یك نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شكست روبهرو شود.
46- در مورد چیزی كه نمیدانید، به كسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمیدانم، هراسی نداشته باشید.
47- با محول كردن مسئولیت به كارمندان مستعد و خلاق، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم كنید.
48- بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهید.
49- نحوه چیدمان میز كارمندان و محل استقرار آنها را طوری انتخاب كنید كه افراد فراموش نكنند در محل كارشان هستند و نباید بیش از حد مجاز با هم به گفتوگو بپردازند.
50- برای ثبت ایدههای درخشانی كه ناگهان به ذهن میرسند، همیشه یك قلم و كاغذ به همراه داشته باشید
51- معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.
52- همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شكوه شما میافزاید.
53-
اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توأم باشد، تأثیر شگفتانگیزی بر اطرافیان
خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس
مسئولیتپذیری میدهد.
54- سامانهای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و
به كارمندان اطمینان دهید كه در كمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده
رسیدگی میكنید.
55- مطمئن شوید كه حق و حقوق دیگران توسط مسئولین و سرپرستان سازمان رعایت میشود.
56- چند ساعت از یك روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف سازمان و گفتوگوی رودررو با كارمندان اختصاص دهید.
57- در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شركت كنید.
58- امین و رازدار افراد باشید.
59- با درایت و زیركی همیشه در كمین شكار فرصتهای طلایی باشید.
60- صبر و حوصله را از مهمترین اركان موفقیت تلقی كنید.
61- مسئولیتپذیر باشید.
62- به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جدید علمی، در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.
63- چند تكه كلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب كنید.
64- تفكر و تعمق قبل از پاسخگویی راحتتر از پیدا كردن چارهای برای تغییر آنچه عنوان شده میباشد.
65- وقتی میخواهید كاری را به كسی محول كنید، روشی را برای مطرح نمودن انتخاب كنید تا حس مسئولیت افراد برانگیخته شود.
66- علت شكستهای سازمانی را تجزیه و تحلیل كنید تا ضمن تشخیص مسیر نادرست، از تكرار آن جلوگیری كنید.
67- با بیاهمیت جلوه دادن كارهای كارمندان، زحمات آنان را بیارزش نكنید.
68- با انجام ورزشهای فكری، قابلیتهای ذهنی خود را تقویت كنید.
69- به هر كس فراخور فعالیت و بازده كاریاش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداشهای مساوی، حركت افراد شایسته گروه را كند نكنید.
70-
با به كارگیری مشاورین كارآزموده و متعهد، موقعیت بازار كار را تحلیل كنید
و استراتژی به كار بگیرید كه همیشه یك گام از رقبا جلوتر باشید.
71- اجازه ندهید بار مسئولیت كارمندان بی كفایت و كند بر دوش كارمندان ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درك این بی عدالتی انگیزه خود را از دست می دهند.
72- دانش حرفهای خود را تا حدی بالا ببرید كه در موارد لزوم در مقابل كلیه سؤالات حرفهای حاضر جواب باشی
73- با آرامش و خونسردی به حرفهای دیگران گوش كنید و برای صرفهجویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نكنی
74- هنگام دست دادن، دست افراد را محكم و صمیمانه بفشارید
75-وقتی عصبانی هستید ، درباره دیگران تصمیم گیری نكنید.
76-همیشه وقت شناس باشید و برای حضور به موقع ، می توانید از ترفند قدیمی پنج دقیقه به جلو كشیدن ساعت استفاده كنید.
77-هرگز امید ارتقاء را از زیر دستان نگیرید زیرا به طور یقین انگیزه آنها را برای تلاش از بین می رود.
78-سعی كنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید. در این صورت شاید با ایده های درخشانی روبرو شوید.
79-به كارمندان ساعی و متعهد بگویید كه چقدر برای سازمان مفید هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید .
80- هیچگاه اجازه ندهید كسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.
81- به شایعات بیاساس بیتوجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهنبینی قضاوت نكنید.
82- خشكی جلسات طولانی را با شوخطبعی قابل تحمل كنید.
83- از سرزنش كردن دیگران در جمع خودداری كنید.
84- برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامهرسانها احترام قائل شوید.
85- از منشی خود بخواهید روز تولد كارمندان، كارت تبریكی را كه توسط شما امضا شده است، برایشان ارسال كند.
86-
در موقع امضا كردن نامهها و مكتوبات آنها را به دقت مطالعه كنید و از
امضا كردن آنها، زمانی كه حوصله و تمركز ندارید پرهیز كنید.
87- ریسكپذیر باشید.
88- با قدردانی به موقع از كارمندان، انرژی كاری آنان را افزایش دهید و حسن خلاقیت را در آنان تقویت كنید.
89- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنید و همیشه متبسم باشید.
90- هرگز برای پیشبرد اهداف كاری خود، دیگران را با وعدههای بیاساس فریب ندهید.
91- سعی كنید اسامی كارمندان را به خاطر بسپارید و در حین صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بیاورید.
92- همواره به خاطر داشته باشید به كار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمیكاهد.
93- امین و رازدار افراد باشید.
شایان
ذکراست مصداق انتخاب عدد93 به نشانه حضرت محمد(ص) براساس حروف ابجد و
بمناسبت سالی که ازدیدگاه مقام معظم رهبری به سال پیامبر اعظم (ص) متبرک
گردیده است ، می باشد.
منابع :
1- مدیریت استراتژیک : دکترعلی پارسائیان - دکترسید محمد اعرابی
2- نقش مدیریت در سیستمهای کامپیوتری : مهند س محب اله گلبابایی
3- روشهای كمی در تصمیم گیری مدیریت : دکتر محمدعلی سوخکیان
4-سیستمهای اطلاعاتی مدیریت : دکتر هوشنگ مومنی
5- كاهش هزینه ها : شورای بهره وری هندوستان
نگارنده : مصطفی زمین پرداز کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ومدرس دانشگاه