پيشگيري ازبروز مشکل در كلاس باروش گلاسر
روش گلاسر براي پيشگيري ازبروز مشکل در كلاس
ويليام گلاسر (1986-1969)، الگوي معروفي را براي پيشگيري از بروز مشکل رفتاري در کلاس طراحي کرده است. گلاسر به منظور اين که از طريق افزايش موفقيت و کاهش شکست دانش آموز از بروز مشکلات رفتاري وي جلوگيري کند دستورالعمل هاي زير را پيشنهاد کرده است:1- دوستانه برخورد کنيد. از ضمير هاي شخصي استفاده کنيد و اهميتي را که براي دانش آموزان قايليد به زبان بياوريد.
2- فقط به رفتار فعلي( الان) اشاره کنيد. در واقع سوال کنيد که « هم اکنون چه مي کنيد؟ » از اين که دانش آموزان را با رفتار گذشته ايشان بسنجيد پرهيز کنيد.
3- بر داوري ارزشي خود دانش آموزان تأکيد کنيد. سوال کنيد که آيا آن چه آنها انجام مي دهند براي آنها مفيد است يا نه.
4- همراه با دانش آموزان براي رفتارهاي جايگزين برنامه ريزي کنيد. دانش آموزان را در تصميم گيري ها شرکت دهيد.
5- در قبال برنامه ها متعهد باشيد. تعهد خويش را با نظارت بر پيشرفت و عرضه تقويت مثبت، در صورت رسيدن به هدف هاي برنامه، نشان دهيد.
6- بهانه ها را نپذيريد. در مورد بهانه ها و عذر هاي دانش آموزان به بحث نپردازيد.
7- تنبيه نکنيد. تنبيه مسئوليت را از روي دوش دانش آموز بر مي دارد، بلکه مسئوليت را بر عهده معلم مي گذارد.
+ نوشته شده در شنبه چهارم دی ۱۳۸۹ ساعت 9:47 توسط احمد لعل اسلامي
|